به گزارش قدس آنلاین، سعید رسولی در نشست خبری اظهار کرد: تنظیم و پیگیری درج احکام مورد نیاز در لایحه برنامه سشم توسعه یکی از برنامه های راهآهن بوده است.
وی با اشاره توجه خاص سیاستهای کلی نظام به دو بند در حوزه حمل و نقل ریلی، تصریح کرد: خوشبختانه احکام پیشنهادی دولت به طور کامل تصویب شد که مهمترین آن اختصاص یک درصد از درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز به راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای توسعه طرحهای ریلی است.
وی بیان کرد: این مسئله اعتبارات راهآهن را به منابع شناور متصل میکند و هر سال از محل فروش نفت سهم راه آهن افزایش مییابد و به این ترتیب متولیان میتوانند برنامه بلند مدت خوبی برای اجرای طرحها داشته باشند.
وی با بیان اینکه یکی از احکام برنامه اختصاص ۱۰ درصد از فروش نفت و گاز به توسعه ریلی است، افزود: علاوه بر این حکم دیگری نیز تحت عنوان حمایت و تضمین از سرمایهگذاری (موضوع ماده ۶۷ قانون الحاق (۲)) در احکام برنامه آمده که پیش بینی شده راه آهن با استفاده از منابع فنی اعتباری، طرحهای سرمایهگذاری را اقتصادی کند که در این راستا بستههای متنوعی تهیه و اطلاعرسانی درباره آن انجام شده است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد راه آهن بیان کرد: پیش بینی شده راه آهن تفاوت نرخ ارز را برای سرمایهگذاران از محل بسته حمایتی جبران کند. علاوه بر این در قانون رفع موانع تولید مادهای دارد که به بدهیهای انباشته راهآهن پرداخته است با استفاده از موضوع ماده ۶ در حال برطرف شدن است.
رسولی یادآور شد: در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید آمده که تا ۱۰۰ میلیارد دلار هر کس سرمایهگذاری کند وزارت نفت باید اصل و سود آنرا تضمین کند. همچنین موفق شدیم یک مصوبه ۷.۵ میلیارد دلار از شواری اقتصاد بگیریم و برای راه آهن ظرفیت ایجاد کنیم که هماکنون با سرمایهگذاران در حال مذاکره هستیم.
به گفته وی، با سازمان بهینهسازی مصرف سوخت قراردادی را امضا کردهایم و امیدواریم این ظرفیت طی سالهای آتی به فرصت بزرگ برای حملونقل کشور تبدیل شود.
وی با اشاره به این که از سال ۹۳ یک ردیف جدید برای توسعه حملونقل ریلی در لایحه بودجه پیشبینی شد که مجلس آنار تصویب کرده است، گفت: تا بودجه سال ۹۲ ظرفیت استفاده شده طرحهای پیوست قانون بودجه بود که حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشت و از منابع صندوق ذخیره ارزی استفاده میکردیم. از سال ۹۳ به این سو علاوه بر پیوستهای قانونی، مواردی از جمله ۲۰ درصد از محل فروش گازوئیل، اوراق صکوک، منابع صندوق توسعه ملی، اوراق مشارکت، اعتبارات ماده ۷۰ و... باعث شده تا اعتبارات خوبی را جذب کنیم و طرحهای راهآهن را در بخشهای مختلف انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه از سال ۹۳ به بعد اعتبارات مصوب راهآهن رشد قابل توجهی داشته است، افزود: در کل شبکه راهآهن (۱۱ هزار کیلومتر) از فیبر نوری استفاده میکنیم.
رسولی در مورد مشکلات مالی و فنی راه آهن شلمچه به بصره گفت: مشکلات و مسائل مربوط به این پروژه حل و فصل شده است و این راه آهن اواسط سال آینده به بهره برداری می رسد.
نظر شما